Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van UHasselt gaan in een speciaal hiervoor uitgeruste onderzoekswagen hun nieuwste rijtechnologieën uittesten op de weg. “In ons Instrumented vehicle kunnen we onder meer rijgedrag analyseren, feedback geven over mogelijke gevaarlijke situaties en de vermoeidheid bij bestuurders meten”, zegt prof. dr. Tom Brijs. Voor IMOB een nieuwe grote stap in hun onderzoek, waarbij ze al jarenlang testen uitvoerden in een rijsimulator.
“Noem ons Instrumented vehicle gerust ons research lab op wielen”, zegt Tom Brijs. “In deze onderzoekswagen plaatsen wij alle technologie die we ontwikkelen binnen onze onderzoeksprojecten om de verkeersveiligheid te verbeteren voor personenwagens.”
Leren uit gevaarlijke situaties
In deze eerste fase werd de wagen uitgebouwd met de technologie die IMOB ontwikkelde binnen het Europese Horizon2020-project iDREAMS. “Samen met onze partners hebben we een apparaat ontwikkeld dat rijgedrag analyseert met ook een ingebouwde camera die continu de weg monitort. Dit toestel hebben we nu ingebouwd in onze wagen en zo meten we iedere rit onder meer de snelheid en acceleratie van de wagen en of bochten juist worden aangesneden. Na de rit krijgt de bestuurder op een kaart aangeduid waar er zich gevaarlijke situaties voordeden, met steeds bijbehorende videobeelden”, zegt Tom Brijs. ”Daarnaast hebben we ook een toestel ingebouwd in de wagen dat tijdens het autorijden de bestuurder al waarschuwt voor mogelijke gevaren die zich kunnen voordoen.”
Dit alles is nog maar de eerste stap, want binnen iDREAMS zal deze technologie later nog uitbreiden waarbij het apparaat ook bumperkleven, verkeerde inhaalmanoeuvres en andere gevaarlijke situaties zal registreren om achteraf hier feedback over te geven aan de chauffeur.
Vermoeidheid chauffeur meten
Daarnaast werken de onderzoekers van IMOB ook aan technologie om vermoeidheid en concentratie bij bestuurders te kunnen meten tijdens het autorijden. In de wagen plaatsten ze hiervoor onder meer een stuurcover die de hartslag van de bestuurder meet. Daarnaast werken ze nog aan een camera in de wagen die bij de chauffeur emoties en zaken zoals de grootte van de oogpupillen kan registreren. Op die manier krijgt de wagen noodzakelijke informatie over de gemoedstoestand van de bestuurder”
Want dat een wagen meer moet gaan weten over de bestuurder is volgens de onderzoekers uiterst belangrijk. “Zelfrijdende wagens zijn de toekomst, maar een volledige automatisering met enkel nog zelfrijdende auto’s op onze wegen, kan nog een hele tijd duren. We komen dus in een soort van tussenfase met allerhande nieuwe technologie die zal ingebouwd worden in onze wagens waarbij het alsmaar minder duidelijk wordt wie nu zal reageren, de chauffeur of de wagen. Sommige wagens kunnen nu bijvoorbeeld al tijdens lange ritten op autosnelwegen op automatische piloot rijden, maar wat als je als chauffeur toch opeens moet ingrijpen? Hoe kan de wagen weten dat jij op dat moment oplet? Dat soort vragen, die complexe situaties, zullen wij nu kunnen onderzoeken in deze Instrumented vehicle.”
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 814761.