Bachelor in de fysica

Waarom fysica studeren aan UHasselt?

Bachelor • 180 studiepunten • Nederlandstalig


  • Je krijgt een brede, wetenschappelijke vorming in de experimentele, en theoretische fysica
  • Je kiest je eigen specialisatie en wordt zo wie je wil zijn
  • Je wordt een fysicus die kan functioneren in een moderne en uitdagende werkomgeving
  • Je leert DOEN!

 

Download de brochure
16 03 06 Aurora Expedition Zondag 19

Hoe ziet de opleiding eruit?

Brede, wetenschappelijke opleiding

In de fysica bestudeert men de basiswetten van de natuur. Ontdekkingen in de fysica vormen de basis voor talrijke technologische toepassingen en spelen een belangrijke rol in andere wetenschappen. Binnen de opleiding fysica leer je over uiteenlopende verschijnselen uit het dagelijks leven: beweging, geluid, licht, warmte... maar kom je ook in contact met de fascinerende wereld van relativiteit, kwantumfysica, elementaire deeltjes en de structuur en oorsprong van het heelal. In je studie gaan ingenieus opgezette experimenten en theoretische modellen hand in hand. Ben je iemand met een avontuurlijke en onderzoekende geest met goede wiskundige vaardigheden? Dan biedt de opleiding fysica wat je zoekt!

Je kiest je eigen specialisatie

In het derde bachelorjaar kan je – afhankelijk van je interesses – kiezen voor een van de volgende opties die je voorbereiden op een vervolgmaster:

  • Theoretische fysica en sterrenkunde
  • Experimentele fysica
  • Nano/biofysica

Heb je interesse voor onderwijs, dan kun je de optie onderwijs volgen met een pakket opleidingsonderdelen uit de educatieve master wetenschappen en technologie.

Ben je klaar voor wat meer uitdaging en een brede ontwikkeling? Dan kan je ook het TWIN-traject Fysica-Wiskunde volgen. Succesvolle afronding van dit traject geeft uitzicht op een bachelordiploma in de fysica en in de wiskunde.

Je leert DÓEN!

  • Je leert vaardigheden die je in je toekomstige loopbaan zeker kan gebruiken: samenwerken, discussiëren, rapporteren en presenteren, en ook time management, projectmanagement en probleemoplossend denken.
  • Onderzoeksvaardigheden staan centraal tijdens diverse practica.
  • Je volgt experimentele en theoretische vakken die georiënteerd zijn op fundamentele kennis.
  • Je gaat om met apparatuur die ook in onderzoeksinstituten wordt gebruikt.
  • Je leert via werkbezoeken (zoals aan het CERN in Zwitserland) en via gastlessen hoe het dagelijkse leven van een fysicus eruitziet.
  • Je leert proeven opstellen, nauwkeurige metingen doen en realistische situaties modelleren en analyseren.
  • Je leert op een correcte en aantrekkelijke manier rapporteren en presenteren en gaandeweg samenwerken in team.
  • Je wordt ingeleid in time management en projectmanagement en pas je deze vaardigheden toe op een reallifegroeps-project.
  • Je voert zelf onderzoek uit in samenwerking met een UHasselt-onderzoeksgroep.

Ga mee op expeditie! 

In het voorjaar trekken de studenten van de 3de bachelor fysica op expeditie. Ze reizen noordwaarts, gewapend met state-of-the-art apparatuur en, niet te vergeten... Ingepakt in state-of-the-art kledij om de elementen te trotseren. Hun missie: het bestuderen van een fenomeen dat deel uitmaakt van de interactie tussen zon en aarde en dat wellicht één van de meest tot de verbeelding sprekende natuurverschijnselen is: de aurora borealis of het noorderlicht.

Het kleurenspektakel van het poollicht is niet alleen magnifiek om te zien - het begrijpen ervan maakt het voor een fysicus zo mogelijk nog mooier. Elektromagnetisme, elektronica, fotonica, ... experimentator of theoreticus: iedereen vindt wel een aspect om te bestuderen. 

Fysica, de opstap naar een master in materiomics

Tijdens de master in materiomics verdiep je je verder als expert in de fysica, binnen de interdisciplinaire omgeving van het materiaalonderzoek. Deze unieke UHasselt-opleiding is nauw verweven met de onderzoeksexpertises van het Instituut voor Materiaalonderzoek en de vakgroep Fysica, waardoor je uit de eerste hand kennis maakt met actueel onderzoek in het domein.

Je leert materialen benaderen vanuit verschillende perspectieven waarbij je over de disciplinegrenzen heen leert communiceren met experten in de chemie, ingenieurswetenschappen, biotechnologie,… Je wordt opgeleid tot de expert in de fysica die de materialen van de toekomst ontwikkelt vanaf het design tot de implementatie in devices. Dit vanuit je eigen interesses voor theorie, experiment of simulatie. Je zoekt mee naar de oplossingen voor de problemen van vandaag en morgen via één van de specialisatiepijlers zoals materialen voor kwantumtechnologieën (met toepassingen in cyberveiligheid, satellieten, medische diagnostiek,…) of voor energietechnologieën (van flexibele zonnecellen, over thermochrome beglazing tot duurzame batterijmaterialen).

Als interdisciplinair bruggenbouwer ben je meer dan alleen een expert in de fysica. Je bent een professional, klaar voor een carrière zowel aan de universiteit als in de industrie waar de materialen van de toekomst worden ontwikkeld.

Fysica, de stap naar een ingenieursopleiding

Opleidingsonderdelen zoals elektronica, hydrodynamica, fotonica en kwantumtechnologie bieden je de mogelijkheid om na het behalen van je bachelor over te stappen naar een aantal ingenieursopleidingen. Je kunt je bacheloropleiding verder vervolledigen met een aantal verbredingsvakken uit verschillende disciplines zoals biologie, chemie, economie, informatica of wiskunde.

Tijdens het derde jaar van de bacheloropleiding fysica stap je ook mee in een Erasmus project met TU Eindhoven. Je hebt na je studies niet enkel een Bachelor in de Fysica, maar ook rechtstreekse doorstroommogelijkheden naar enkele ingenieursopleidingen aan TU Eindhoven, zoals Master in Applied Physics, Master in Science and Technology of Nuclear Fusion en Master in Electrical Engineering.

De brede basis die je in de bachelor fysica wordt aangeleerd, bereid je zowel op theoretisch als experimenteel vlak voor op een brede waaier aan vervolgopleidingen. De optie om je bachelor af te sluiten aan de Technische Universiteit Eindhoven laat je toe je kennis en vaardigheden ook vanuit een technisch perspectief aan te scherpen. Bovendien kan je je eindproject in een internationaal onderzoeksteam uitvoeren.
Thomas Van Caekenberghe, alumnus fysica
Science Tower

De Science Tower brengt studenten samen!

De gloednieuwe Science Tower, is een stimulerende omgeving voor studenten van de faculteit Wetenschappen. De toren bevat in totaal 44 labo's. In deze labo's kan je ook buiten de lessen terecht om je te verdiepen in de fysica. Ontmoet medestudenten en ga samen studeren in de Science Tower, een plek waar student en wetenschap mekaar beter leren kennen!

Bachelor

De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten (3 jaar)

Bekijk hieronder de curriculumtabellen, of ga naar de studiegids voor alle informatie.

Eerste bachelorjaar

Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.

Tweede bachelorjaar

Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.

Derde bachelorjaar

Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.

** In het derde bachelorjaar kies je uit de lijst van hieronder opgesomde opleidingsonderdelen. Voor sommige vervolgmasters neem je bepaalde opleidingsonderdelen op uit de lijst van verbredingsonderdelen. Studenten die de Master in Applied Physics, Master in Science and Technology of Nuclear Fusion of de Master in Electrical Engineering willen aanvatten, volgen het tweede semester van de TU Eindhoven.

Voor mijn opleiding heb ik niet enkel gekozen voor fysica, maar ook voor UHasselt. Waar je bij de andere universiteiten één van velen bent, ben je bij UHasselt deel van een groep. Door de kleinschaligheid van de universiteit kent zowat iedere docent je bij naam en weten ze perfect je te helpen, wat bij een opleiding als fysica een groot voordeel betekent.
Ivo Cools, bachelor fysica (afgestudeerd in 2017)

Voor wie

Toelatingsvoorwaarden voor de bachelor

Ijkingstoets

De ijkingstoets geeft je alvast een momentopname van je wiskundige en wetenschappelijke kennis en vaardigheden. Het is echter geen toelatingsexamen. Dit wil zeggen dat je kan inschrijven in de opleiding, ongeacht je score op de ijkingstoets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je puntengemiddelde/resultaten in het secundair onderwijs, inzet en motivatie ook een belangrijke rol spelen bij studiesucces in het hoger onderwijs. Toelatingen tot inschrijving voor de opleiding Bachelor in de fysica, zonder deelname aan één van de ijkingstoetsen voorafgaand aan het komende academiejaar, zijn uitzonderlijk mogelijk. Kandidaat-studenten dienen dan een gemotiveerd verzoek in bij de uitzonderingscommissie.
Praktische informatie en de data voor deelname kan je hier vinden.

Twijfel je toch nog aan je voorkennis? Dan kan je voor de start van het academiejaar een septembercursus volgen. In deze cursus worden de nodige elementaire begrippen en rekentechnieken van de wiskunde uitgelegd en ingeoefend.
Praktische info over onze septembercursussen kan je hier vinden

Je profiel

  • Wiskunde: 6u per week is wenselijk. Belangrijk zijn een aantal fundamentele begrippen en methoden: reële functies, goniometrie, complexe getallen, vectoren en bewijstechnieken.
  • Je hebt interesse in uiteenlopende verschijnselen uit het dagelijks leven: beweging, geluid, licht, warmte… maar ook de fascinerende wereld van relativiteit, kwantum fysica, elementaire deeltjes en de structuur en oorsprong van het heelal.
  • Het kriebelt om ingenieus opgezette experimenten en theoretische modellen uit te voeren en te bestuderen
  • Je hebt een avontuurlijke en onderzoekende geest met goede wiskundige vaardigheden

Wil je je voorkennis bijspijkeren? Neem dan zeker een kijkje bij de septembercursussen!

De opleiding in beeld

TWIN-traject Fysica-Wiskunde

Ben je klaar voor wat meer uitdaging en een brede ontwikkeling? Dan kan je ook het TWIN-traject Fysica-Wiskunde volgen. Je gaat je dan naast wiskunde ook verder verdiepen in de theoretische fysica. Het reguliere bachelorprogramma telt 180 studiepunten, maar door een combinatie van vakken en vrijstellingen kun je een dubbele opleiding in 3 jaar tijd voor ongeveer 225 studiepunten volgen. De succesvolle afronding van dit traject geeft uitzicht op een bachelordiploma in de wiskunde en in de fysica. Het vergt natuurlijk wel heel wat extra inzet en motivatie om het traject in drie jaar tijd te voltooien, en het is dus vooral bedoeld voor excellente studenten die op zoek zijn naar meer uitdaging en zich breed willen ontwikkelen in beide disciplines.

Het TWIN-traject is de ideale kans om te ontdekken hoe abstracte wiskunde gebruikt wordt om de natuur op het meest fundamentele niveau te beschrijven. Van het wiskundig formalisme van kwantummechanica tot de meetkundige beschrijving van gravitatie. Voor mij was het super interessant dat ik mijn wiskundige kennis kon toepassen tijdens de fysicavakken om een beter inzicht te krijgen.
Thomas Keunen - student bachelor TWIN Fysica-Wiskunde
Studenten aan het woord
\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Luka Vanreppelen en Robbe Schoefs

studenten 3e bachelor fysica

De telescoop op het dak van de Science Tower is voor en door studenten gerealiseerd in het kader van Experimentele Technieken in het tweede bachelorjaar. In dit vak werken studenten zelfstandig en probleemoplossend aan een project naar keuze. Alle componenten van de telescoop bevinden zich op hun juiste plaats, zijn scherpgesteld en uitgelijnd, en kunnen met elkaar communiceren via software. Op deze manier kunnen studenten en docenten de geheimen van de kosmos bestuderen via spectroscopie op sterren of via kleurrijke foto’s van hemellichamen.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Emilie De Virgilio en Leander Dele

studenten 2e bachelor fysica

In het project “Solar Cookers For All” bouwden we samen met het Solar Cookers team een betaalbare, duurzame, efficiënte solar cooker voor de bevolking van de Democratische Republiek van Congo. We liepen stage aan de universiteit van Lubumbashi waar we samen met de ingenieurs, statistici en studenten nieuwe solar cookers ontwikkelen en testen. Een unieke ervaring waar we veel mooie herinneringen aan hebben en waar we veel kennis hebben opgedaan. In het vak Experimentele Technieken hebben we ontzettend veel waardevolle vaardigheden bijgeleerd, van samenwerken met studenten uit diverse achtergronden, tot het plannen van een groot project en dit als tweedejaars bachelorstudenten.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Yara Roelen

student 3e bachelor fysica

Ik heb gekozen voor de optie experimentele fysica omdat dat het dichtst aanleunde bij mijn interesse in de computationele fysica. De vele keuzemogelijkheden binnen de bacheloropleiding lieten me toe om mijn programmeervaardigheden aan te scherpen. Mijn bachelorproef bood dan ook de ideale kans om mijn kennis van de fysica toe te passen in een computationele context. Zo heb ik met python sterrenstelsels gemodelleerd om er later (computationele) experimenten mee te doen. Voor mijn vervolgopleiding kies ik opnieuw voor UHasselt, dit keer voor de Master in Statistics and Data Science.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Thibau Mangelschots

student 3e bachelor fysica

In het eerste jaar werd het mij al duidelijk dat theoretische fysica mij erg interesseerde. In mijn bachelorproef hebben we elastische eigenschappen van DNA gemodelleerd. Dit was echt een hele fijne ervaring waaruit ik bijzonder veel heb geleerd.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Michaël Bessemans

student 3e bachelor fysica

Werken aan hoogtechnologische toepassingen die naar de ruimte gaan, spreekt enorm tot de verbeelding. OSCAR, een multidisciplinair studententeam, biedt die unieke kans. Hier werk ik aan kwantumtoepassingen, een droom die uitkomt. In een team vol gelijkgestemde studenten doe ik hands-on ervaring op en groei ik als onderzoeker, ingenieur en persoon. Projecten zoals OSCAR bieden niet alleen praktische kennis, maar ook de inspiratie en motivatie om verder te groeien in de wereld van fysica en technologie.

Meer info over OSCAR CUBE op http://uhasselt.be/oscar

Wanneer heb je les?

Hoe ziet een lesweek eruit?

Hieronder zie je een voorbeeld van een lesweek in het eerste kwartiel van het eerste bachelorjaar fysica en wiskunde. Naast het contactonderwijs (hoorcolleges, responsiecolleges en werkzittingen) werk je aan zelfstudieopdrachten in groep of individueel en studeer je in studielokalen of in de bibliotheek.

Start academiejaar

Het academiejaar start midden september 2024. 

De introductiedag gaat door in de week voorafgaand aan de start van het academiejaar.

Waar heb je les?

  • Campus Diepenbeek
  • Vlot bereikbaar met de trein, de fiets, de bus en auto
  • Op 20min. fietsen van centrum Hasselt

Campus Diepenbeek

UHasselt, campus Diepenbeek, voorzijde gebouw
Locatie
Agoralaan gebouw D, 3590 Diepenbeek

Na je studie

Na de bacheloropleiding in de fysica aan UHasselt kun je instromen in diverse tweejarige masteropleidingen. In sommige gevallen is het nodig dat je bepaalde opleidingsonderdelen in je bacheloropleiding hebt gevolgd.

Aan UHasselt:

Elders:

  • Master in de fysica
  • Master in Applied Physics: natuurkundig ingenieur (TU Eindhoven) [ingenieursopleiding]
  • Master in Science and Technology of Nuclear Fusion (TU Eindhoven) [ingenieursopleiding]
  • Master in de sterrenkunde 
  • Master in de ingenieurswetenschappen: fotonica 

Mogelijke beroepskeuzes

Fysica is een opleiding waarin je een brede waaier aan vaardigheden ontwikkelt. Denk maar aan het ontwikkelen van een kritische houding, onderzoeks- en experimenteervaardigheden, het  modelleren en analyseren met wiskundige en computationele technieken... Als vanzelfsprekend kan na je studies dan ook aan de slag in heel wat sectoren met oneindig veel beroepsmogelijkheden. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 

Onderzoeker aan een universiteit of wetenschappelijke instelling • Natuurkundig ingenieur • Doctorandus (phd) • Leerkracht secundair • Medisch fysicus • Meteoroloog • Analist bij adviesbureaus • Kwantitatieve analist (‘quant’) bij • Banken en bedrijven • Onderzoeker verkeers- en • Transportmodellering • ...

Aan UHasselt is een opleiding nooit enkel academisch, maar altijd ook praktisch.
Alumni aan het woord
\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Tom Cornille

Doctoraatsstudent

Ik koos voor UHasselt vanwege het kwartielsysteem in het eerste jaar, waardoor ik snel kon beoordelen dat fysica de juiste keuze was. Ik bleef voor het familiaire gevoel en de fijne sfeer tussen studenten en professoren. Het curriculum biedt een sterke basis voor verschillende masterrichtingen. Ik koos bewust voor de Master in materiomics, waar de samenwerking met chemici mijn kijk op wetenschap verruimde. Tijdens de master heb ik me verdiept in kwantumonderzoek. De opleiding biedt unieke kansen, zoals een Erasmus in Finland en een zomerschool in China. UHasselt heeft me goed voorbereid op de toekomst.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Wout Laeremans

De begeleiding in kleine groepen aan UHasselt sprak me meteen aan, maar het was de warme ontvangst tijdens de infosessie die me overtuigde. UHasselt is echt een universiteit waar je je welkom voelt. Na een fysicaopleiding zie je fysica overal, van microgolfovens tot vragen over vrije wil. De kinderlijke nieuwsgierigheid blijft, maar nu met de kennis om er kritisch over na te denken!

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Thomas Keunen

Alumnus TWIN Fysica-Wiskunde

Het TWIN-traject biedt een geweldige kans om te ontdekken hoe abstracte wiskunde wordt gebruikt om de natuur op fundamenteel niveau te beschrijven, van het wiskundig formalisme van de kwantummechanica tot de geometrische beschrijving van de zwaartekracht. Voor mij was het ontzettend interessant om mijn wiskundige kennis toe te passen tijdens de fysicavakken, wat me hielp om een beter inzicht te krijgen. Wiskunde en fysica vullen elkaar perfect aan, en ik raad het TWIN-traject aan iedereen aan die interesse heeft in beide vakken. Na de bachelor zijn er volop mogelijkheden. Zelf vervolg ik mijn weg met een dubbele master in wiskunde en theoretische fysica.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Boo Carmans

Doctoraatsstudent

Ik ben doctoraatsstudent bij IMO-IMOMEC, waar ik onderzoek doe naar kwantumcomputers op basis van diamant. Met een FWO-beurs werk ik samen met Europese universiteiten aan het verbeteren van qubit-uitlezing. Naast mijn onderzoek heb ik onderwijstaken en publiceer ik wetenschappelijke papers. Ik communiceer ook graag naar het brede publiek, onder andere via een podcast over kwantumcomputers. Mijn enthousiasme begon tijdens mijn bachelorthesis, toen ik werkte aan technologie voor het ISS.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Myrthe Catteau

Masterstudent Energy and Climate Physics, Arctic University Norway

Bij UHasselt voelde ik me meteen welkom dankzij de joviale sfeer, kleine groepen en goede banden met professoren en studenten. De ondersteuning was een groot pluspunt. Ik leerde kritisch nadenken over wetenschappelijke vraagstukken en antwoorden formuleren. Na mijn bachelor had ik voldoende kennis om een master in het buitenland te starten. Nu volg ik 'Energy and Climate Physics' in Tromsø, Noorwegen, waar ik ook UHasselt-studenten mocht ontvangen tijdens hun poolexpeditie. Na mijn studie hoop ik hier in het noorden te werken.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Kristiaan Proesmans

Doctoraatsstudent

Tijdens de laatste maanden van mijn opleiding had ik al een contract als epidemiologisch wetenschapper/data-analist bij Sciensano, waar ik analyses rond COVID-19 deed en beleidsbeslissingen ondersteunde. Nu werk ik aan mijn PhD aan de UGent, gericht op farmaceutische zorg en de preventie van kanker met focus op genetische aanleg. Dankzij de brede analytische vaardigheden uit mijn opleiding voer ik wetenschappelijk epidemiologisch onderzoek uit op grote cohorten en interpreteer ik de maatschappelijke impact van de resultaten.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Karel Peetermans

Alumnus TWIN Fysica-Wiskunde

Ik koos voor het TWIN-traject om een extra uitdaging aan te gaan en om niet te hoeven kiezen tussen wiskunde en fysica, zodat ik in beide vakken kon blijven groeien. Uiteindelijk heb ik na mijn bachelor voor fysica gekozen. Tijdens mijn master in deeltjesfysica kwam ik vaak in aanraking met theoretische vakken die geavanceerde wiskunde vereisten. Dankzij mijn TWIN-opleiding was ik daar al goed mee vertrouwd en kon ik op een hoger niveau deelnemen. Momenteel doe ik doctoraatsonderzoek in versnellerfysica bij DESY in Hamburg, waar ik experimentele en theoretische fysica combineer. Ik voel me goed voorbereid door mijn keuze voor het TWIN-traject, wat me een uniek en aantrekkelijk profiel voor mijn carrière heeft gegeven.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Esin Aylin Melan

Doctoraatsstudent

Ik koos voor fysica aan UHasselt vanwege de goede balans tussen experimenten en theorie. De labo’s sluiten perfect aan op de theorie, en het contact met de professoren is laagdrempelig. Tijdens mijn bachelor kreeg ik interesse in computationele fysica en nanofysica, wat ik verder kon verkennen in de Master in materiomics. Deze master, die chemie en fysica verbindt, verbreedde mijn kennis en gaf me unieke kansen, zoals een uitwisselingsprogramma in China. Dankzij de bedrijfsstage en masterthesis biedt de opleiding een sterke basis voor verdere carrièrekansen, zoals een doctoraat.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Kelly Houben

Principal Engineer / Team Leader LPCVD

Twee maanden na mijn PhD begon ik als process engineer in een onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling (R&D), waar ik LPCVD-films (een chemische dampdepositietechnologie) ontwikkelde voor klanten. Mijn rol omvatte werken in cleanrooms ( een speciaal ontworpen werkomgeving met hoge zuiverhuid voor het produceren en testen van gevoelige producten), karakterisatie van films
en klantcontact. Nu ben ik principal engineer en manager van het LPCVD-team, waar ik acht process engineers leid. Tijdens mijn studie had ik niet gedacht dat ik ooit een team zou leiden, maar dat is vanzelf gegroeid. Mijn dagen zijn gevarieerd; ik presenteer onderzoeksresultaten aan klanten, volg teamprojecten en brainstorm over datamodellen, terwijl ik ook hands-on werk in de cleanroom.

 

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Frederik Coomans

Head of Market Risk Analysis & Quantification bij Belfius Bank

Na mijn studies begon ik met een postdoc aan de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen. Nu leid ik het team Market Risk Analysis & Quantification bij Belfius Bank, waar we tools en modellen ontwikkelen om marktrisico's te meten en volgen. De wiskundige uitdagingen uit mijn studie komen terug in mijn werk, waar natuurkundige modellen de basis vormen voor financiële derivaten. Mijn dagen bestaan uit het aansturen van teamleden, overleg met management, en samenwerking met modellers en traders.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Burak Kucuktopal

Alumnus TWIN Fysica-Wiskunde

Ik ben altijd van mening geweest dat je kansen in het leven moet grijpen. Het TWIN-traject aan UHasselt was zo'n kans. Dit uitdagende programma heeft mijn studiehouding versterkt, omdat ik zelfstandig grote hoeveelheden stof moest verwerken. Ik leerde mijn notities te structureren en overzicht te houden tussen vakken. Het hoge tempo vond ik prettig en hielp me mijn grenzen te verleggen. Daarnaast heeft het TWIN-traject mijn verdere studieloopbaan goed gefundeerd door de fysica- en wiskundekennis te combineren voor een toegepaste masteropleiding.

\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Steve Stoffels

Ondernemer

Ik studeerde na mijn bacheloropleiding aan UHasselt uiteindelijk af als Burgerlijk Ingenieur Fysica (TU/E). Momenteel ben ik ondernemer en consultant gespecialiseerd in high-tech en deep-tech en help ik startups met productontwikkeling en bedrijfsstrategie. Als voormalig CTO van een medtech bedrijf vertaal ik innovaties naar impactvolle producten. Mijn dagen zijn gevarieerd, van marktonderzoek tot het ontwikkelen van technische roadmaps en begeleiding van jonge bedrijven.



\assets\img\PlaceholderProfileSmall

Ben De Clercq

Device Engineer

Na mijn opleiding aan UHasselt vervolledigde ik een Master in Applied Physics (Natuurkundig Ingenieur) aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Na mijn doctoraat begon ik als Device Engineer bij een fabrikant van soft-mist inhalators. Hier onderzoek ik de fysica achter het toestel om verbeteringen door te voeren voor nieuwe toepassingen. Mijn werk varieert van data-analyse en simulaties tot labowerk en literatuuronderzoek, met overleg om collega's te ondersteunen. Mijn ervaring sluit goed aan bij de stages en projecten uit mijn studie.

Onze kwaliteit

Kwaliteit is wat jij wil, en wat wij bieden

Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.

Infodagen en proeflessen

Kom naar een infodag
  • Maak kennis met de campus
  • Ontdek alle opleidingen op de infomarkt 
  • Krijg meer informatie tijdens een van de infosessies
  • Kijk handboeken in
  • Spreek met échte studenten en docenten
  • Schrijf je in voor de opleiding
10 dec

Masterbeurs

10 december 2024 15u - 19u Campus Diepenbeek en (online) sessies

Of volg een proefles!

Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.

31 okt

Young Phys-X-Academy - Elektromagnetisme: 31 oktober 2024

31 oktober 2024 10:00 - 17:00 UHasselt - Campus Diepenbeek - Agoralaan - Gebouw D - Projectlaboratorium fysica - 3590 Diepenbeek


Blijf op de hoogte van het studieaanbod & infodagen!

  • Ontvang in je mailbox alle informatie over infodagen
  • Gepersonaliseerde info op jouw maat
  • Ontdek gaandeweg wat jij wil!
Foto 209