Bachelor • 180 studiepunten • Nederlandstalig
Download de brochure
Het bachelorprogramma biedt de basis van de experimentele en theoretische fysica, en de daarbij horende wiskunde. In het eerste bachelorjaar krijg je een inleiding in een aantal hoofddomeinen van fysica, waaronder ook sterrenkunde en leer je experimentele vaardigheden. Daarnaast bouw je je wiskundige kennis op aan de hand van enerzijds toepassingsgerichte en anderzijds abstracte wiskunde. In het tweede en derde jaar maak je kennis met thema’s zoals de fysica van de elementaire deeltjes, nano- en kwantumtechnologie, Einstein’s gravitatietheorie en -golven en de biofysica.
In de opleiding volg je experimentele en theoretische vakken die georiënteerd zijn op fundamentele kennis. Je oefent de leerstof tijdens hoorcolleges en werkzittingen. In het PHYSXLAB in onze gloednieuwe Science Tower leer je op een originele en creatieve manier, en onder deskundige begeleiding, werken aan practica, projecten en de voorbereiding van de excursies. Je leert omgaan met apparatuur die ook wordt gebruikt in onderzoeksinstituten. Via werkbezoeken (zoals aan het CERN in Zwitserland) en via gastlessen ontdek je hoe het dagelijkse leven van een fysicus eruitziet. Vanaf het eerste jaar fysica word je ondergedompeld in de praktijk. Zo leer je doen. Doorheen de opleiding leer je bovendien op een correcte en aantrekkelijke manier rapporteren, presenteren en samenwerken. Deze vaardigheden pas je toe op een real-life groepsproject. In het derde jaar voer je zelf onderzoek uit in samenwerking met een onderzoeksgroep van UHasselt.
In het derde bachelorjaar kan je kiezen voor een van de volgende opties die je voorbereiden op een vervolgmaster: theoretische fysica, sterrenkunde en gravitatie, experimentele fysica of nano/ biofysica. In het tweede bachelorjaar oriënteer je je al vrijblijvend op één van de opties via een keuzevak. Heb je interesse voor onderwijs? Dan kan je de optie onderwijs volgen met een pakket opleidingsonderdelen uit de educatieve master wetenschappen en technologie. Vakken als elektronica, hydrodynamica, fotonica en kwantumtechnologie bieden je bovendien de mogelijkheid om na het behalen van je bachelor over te stappen naar een aantal ingenieursopleidingen. Je kan je bacheloropleiding verder vervolledigen met een aantal verbredingsvakken uit verschillende disciplines zoals biologie, chemie, economie, informatica of wiskunde.
Fysica is een internationale discipline. Dit kan je zelf ervaren tijdens een practicumdag aan TU Eindhoven en in de diverse excursies en studiereizen. De Polar Circle-expeditie en het bezoek aan het CERN zijn een vast onderdeel van het studieprogramma. Ook worden Engelstalige handboeken en wetenschappelijke artikelen in opdrachten en projecten gebruikt. Op deze manier raak je vertrouwd met het Engels in een wetenschappelijke omgeving. Je kan ook een internationale zomerschool of stage volgen, of deelnemen aan Erasmus+ als je een langere periode in het buitenland wil studeren.
Tijdens de master in materiomics verdiep je je verder als expert in de fysica, binnen de interdisciplinaire omgeving van het materiaalonderzoek. Deze unieke UHasselt-opleiding is nauw verweven met de onderzoeksexpertises van het Instituut voor Materiaalonderzoek en de vakgroep Fysica, waardoor je uit de eerste hand kennis maakt met actueel onderzoek in het domein.
Je leert materialen benaderen vanuit verschillende perspectieven waarbij je over de disciplinegrenzen heen leert communiceren met experten in de chemie, ingenieurswetenschappen, biotechnologie,… Je wordt opgeleid tot de expert in de fysica die de materialen van de toekomst ontwikkelt vanaf het design tot de implementatie in devices. Dit vanuit je eigen interesses voor theorie, experiment of simulatie. Je zoekt mee naar de oplossingen voor de problemen van vandaag en morgen via één van de specialisatiepijlers zoals materialen voor kwantumtechnologieën (met toepassingen in cyberveiligheid, satellieten, medische diagnostiek,…) of voor energietechnologieën (van flexibele zonnecellen, over thermochrome beglazing tot duurzame batterijmaterialen).
Als interdisciplinair bruggenbouwer ben je meer dan alleen een expert in de fysica. Je bent een professional, klaar voor een carrière zowel aan de universiteit als in de industrie waar de materialen van de toekomst worden ontwikkeld.
Opleidingsonderdelen zoals elektronica, hydrodynamica, fotonica en kwantumtechnologie bieden je de mogelijkheid om na het behalen van je bachelor over te stappen naar een aantal ingenieursopleidingen. Je kunt je bacheloropleiding verder vervolledigen met een aantal verbredingsvakken uit verschillende disciplines zoals biologie, chemie, economie, informatica of wiskunde.
Tijdens het derde jaar van de bacheloropleiding fysica stap je ook mee in een Erasmus project met TU Eindhoven. Je hebt na je studies niet enkel een Bachelor in de Fysica, maar ook rechtstreekse doorstroommogelijkheden naar enkele ingenieursopleidingen aan TU Eindhoven, zoals Master in Applied Physics, Master in Science and Technology of Nuclear Fusion en Master in Electrical Engineering.
De Science Tower is een stimulerende omgeving voor studenten van de faculteit Wetenschappen. De toren bevat in totaal 44 labo's. Hier, in de studieruimtes, het cross-disciplinair project-atelier en het labo in het X-paviljoen kan je ook buiten de lessen terecht om na te denken, te brainstormen, inspiratie op te doen en om je te verdiepen in de fysica. Werk er aan projecten, ontmoet medestudenten en ga samen studeren, hier leren student en wetenschap elkaar beter kennen!
Bovendien kan je er ook rekenen op de ondersteuning van het PHYSXLAB team. Dit team staat in voor de ondersteuning van het onderwijs en het staat klaar voor alle soorten vragen of opmerkingen die te maken hebben met de opleiding fysica aan UHasselt.
De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten (3 jaar). Bekijk hieronder de curriculumtabellen, of ga naar de studiegids voor het meeste recente curriculum.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
Het studieprogramma wordt vermeld onder voorbehoud van wijzigingen die mogelijk nog in de loop van het academiejaar kunnen doorgevoerd worden. Het programma is definitief bij de start van het academiejaar.
** In het derde bachelorjaar kies je uit de lijst van hieronder opgesomde opleidingsonderdelen. Voor sommige vervolgmasters neem je bepaalde opleidingsonderdelen op uit de lijst van verbredingsonderdelen. Studenten die de Master in Applied Physics, Master in Science and Technology of Nuclear Fusion of de Master in Electrical Engineering willen aanvatten, volgen het tweede semester van de TU Eindhoven.
Naast een grondige theoretische kennis wordt in de opleiding veel aandacht besteed aan experimenten en wetenschappelijke vaardigheden. Via proefopstellingen leer je eerst omgaan met digitale meetapparatuur en optische instrumenten, en leer je softwarepakketten gebruiken voor de verwerking en analyse van de meetresultaten. Daarna worden de experimenten en practica uitgebreider en complexer. Je verwerft kennis in onderzoekstechnieken en maakt gebruik van hoogtechnologische apparatuur van de onderzoeksgroepen. In het 3e bachelorjaar wordt de klemtoon geleidelijk verlegd naar onderzoekslaboratoria. Daarin worden de verschillende stappen van onderzoek doorlopen dat veelal aansluit bij onderwerpen in het lopend onderzoek aan UHasselt, bijvoorbeeld op het vlak van duurzaamheid, klimaat, milieu, energie en gezondheid. Op deze manier word je voorbereid op het uitvoeren van een individueel onderzoek in het kader van je eindproject voor de bachelorthesis. Al naargelang je onderwerp zal een docent of ervaren onderzoeker uit een van de onderzoeksgroepen (Materiaalfysica, Theory Lab of X-LAB) of instituten (Instituut voor Materiaalonderzoek of Data Science Institute) je begeleiden. Doorheen de opleiding worden je kennis en vaardigheden ook gericht op toepassingen, niet alleen in het labo maar ook in realistische en praktijkgerichte settings.
De Einstein Telescoop is een voorgestelde geavanceerde gravitatiedetector, ontworpen om zwaartekrachtsgolven van extreme gebeurtenissen in het universum, zoals de samensmelting van zwarte gaten, te detecteren. Deze telescoop omvat een geavanceerde laserinterferometer die de kleinste veranderingen in ruimte-tijd meet die door passerende zwaartekrachtgolven worden veroorzaakt. Om de complexe meetprincipes en technologieën beter te begrijpen, heeft het PHYSXLAB team een kleinschalige demonstratie-opstelling gebouwd.
De Very Awesome Plasma Reactor is een compacte plasmareactor, ontwikkeld door studenten in samenwerking met het PHYSXLAB team, ondersteund door FuseNet. Deze reactor creëert en controleert plasma, een heet, geïoniseerd gas, voor diverse metingen. Dit maakt het mogelijk om te onderzoeken uit welke elementen het plasma bestaat, iets wat normaal alleen onder extreme omstandigheden voorkomt.
Als toekomstige student fysica ben jij
Ben je klaar voor wat meer uitdaging en een brede ontwikkeling? Dan kan je ook het TWIN-traject Fysica-Wiskunde volgen. Je gaat je dan naast wiskunde ook verder verdiepen in de theoretische fysica. Het reguliere bachelorprogramma telt 180 studiepunten, maar door een combinatie van vakken en vrijstellingen kun je een dubbele opleiding in 3 jaar tijd voor ongeveer 225 studiepunten volgen. De succesvolle afronding van dit traject geeft uitzicht op een bachelordiploma in de wiskunde en in de fysica. Het vergt natuurlijk wel heel wat extra inzet en motivatie om het traject in drie jaar tijd te voltooien, en het is dus vooral bedoeld voor excellente studenten die op zoek zijn naar meer uitdaging en zich breed willen ontwikkelen in beide disciplines.
De telescoop op het dak van de Science Tower is voor en door studenten gerealiseerd in het kader van Experimentele Technieken in het tweede bachelorjaar. In dit vak werken studenten zelfstandig en probleemoplossend aan een project naar keuze. Alle componenten van de telescoop bevinden zich op hun juiste plaats, zijn scherpgesteld en uitgelijnd, en kunnen met elkaar communiceren via software. Op deze manier kunnen studenten en docenten de geheimen van de kosmos bestuderen via spectroscopie op sterren of via kleurrijke foto’s van hemellichamen.
In het project “Solar Cookers For All” bouwden we samen met het Solar Cookers team een betaalbare, duurzame, efficiënte solar cooker voor de bevolking van de Democratische Republiek van Congo. We liepen stage aan de universiteit van Lubumbashi waar we samen met de ingenieurs, statistici en studenten nieuwe solar cookers ontwikkelen en testen. Een unieke ervaring waar we veel mooie herinneringen aan hebben en waar we veel kennis hebben opgedaan. In het vak Experimentele Technieken hebben we ontzettend veel waardevolle vaardigheden bijgeleerd, van samenwerken met studenten uit diverse achtergronden, tot het plannen van een groot project en dit als tweedejaars bachelorstudenten.
Ik heb gekozen voor de optie experimentele fysica omdat dat het dichtst aanleunde bij mijn interesse in de computationele fysica. De vele keuzemogelijkheden binnen de bacheloropleiding lieten me toe om mijn programmeervaardigheden aan te scherpen. Mijn bachelorproef bood dan ook de ideale kans om mijn kennis van de fysica toe te passen in een computationele context. Zo heb ik met python sterrenstelsels gemodelleerd om er later (computationele) experimenten mee te doen. Voor mijn vervolgopleiding kies ik opnieuw voor UHasselt, dit keer voor de Master in Statistics and Data Science.
In het eerste jaar werd het mij al duidelijk dat theoretische fysica mij erg interesseerde. In mijn bachelorproef hebben we elastische eigenschappen van DNA gemodelleerd. Dit was echt een hele fijne ervaring waaruit ik bijzonder veel heb geleerd.
Werken aan hoogtechnologische toepassingen die naar de ruimte gaan, spreekt enorm tot de verbeelding. OSCAR, een multidisciplinair studententeam, biedt die unieke kans. Hier werk ik aan kwantumtoepassingen, een droom die uitkomt. In een team vol gelijkgestemde studenten doe ik hands-on ervaring op en groei ik als onderzoeker, ingenieur en persoon. Projecten zoals OSCAR bieden niet alleen praktische kennis, maar ook de inspiratie en motivatie om verder te groeien in de wereld van fysica en technologie.
Meer info over OSCAR CUBE op http://uhasselt.be/oscar
Hieronder zie je een voorbeeld van een lesweek in het eerste kwartiel van het eerste bachelorjaar fysica en wiskunde. Naast het contactonderwijs (hoorcolleges, responsiecolleges en werkzittingen) werk je aan zelfstudieopdrachten in groep of individueel en studeer je in studielokalen of in de bibliotheek.
Het academiejaar start midden september 2024.
De introductiedag gaat door in de week voorafgaand aan de start van het academiejaar.
Na de bacheloropleiding in de fysica aan UHasselt kun je instromen in diverse tweejarige masteropleidingen. In sommige gevallen is het nodig dat je bepaalde opleidingsonderdelen in je bacheloropleiding hebt gevolgd.
Ik ben doctoraatsstudent bij IMO-IMOMEC, waar ik onderzoek doe naar kwantumcomputers op basis van diamant. Met een FWO-beurs werk ik samen met Europese universiteiten aan het verbeteren van qubit-uitlezing. Naast mijn onderzoek heb ik onderwijstaken en publiceer ik wetenschappelijke papers. Ik communiceer ook graag naar het brede publiek, onder andere via een podcast over kwantumcomputers. Mijn enthousiasme begon tijdens mijn bachelorthesis, toen ik werkte aan technologie voor het ISS.
De begeleiding in kleine groepen aan UHasselt sprak me meteen aan, maar het was de warme ontvangst tijdens de infosessie die me overtuigde. UHasselt is echt een universiteit waar je je welkom voelt. Na een fysicaopleiding zie je fysica overal, van microgolfovens tot vragen over vrije wil. De kinderlijke nieuwsgierigheid blijft, maar nu met de kennis om er kritisch over na te denken!
Na mijn opleiding aan UHasselt vervolledigde ik een Master in Applied Physics (Natuurkundig Ingenieur) aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Na mijn doctoraat begon ik als Device Engineer bij een fabrikant van soft-mist inhalators. Hier onderzoek ik de fysica achter het toestel om verbeteringen door te voeren voor nieuwe toepassingen. Mijn werk varieert van data-analyse en simulaties tot labowerk en literatuuronderzoek, met overleg om collega's te ondersteunen. Mijn ervaring sluit goed aan bij de stages en projecten uit mijn studie.
Ik studeerde na mijn bacheloropleiding aan UHasselt uiteindelijk af als Burgerlijk Ingenieur Fysica (TU/E). Momenteel ben ik ondernemer en consultant gespecialiseerd in high-tech en deep-tech en help ik startups met productontwikkeling en bedrijfsstrategie. Als voormalig CTO van een medtech bedrijf vertaal ik innovaties naar impactvolle producten. Mijn dagen zijn gevarieerd, van marktonderzoek tot het ontwikkelen van technische roadmaps en begeleiding van jonge bedrijven.
Ik koos voor UHasselt vanwege het kwartielsysteem in het eerste jaar, waardoor ik snel kon beoordelen dat fysica de juiste keuze was. Ik bleef voor het familiaire gevoel en de fijne sfeer tussen studenten en professoren. Het curriculum biedt een sterke basis voor verschillende masterrichtingen. Ik koos bewust voor de Master in materiomics, waar de samenwerking met chemici mijn kijk op wetenschap verruimde. Tijdens de master heb ik me verdiept in kwantumonderzoek. De opleiding biedt unieke kansen, zoals een Erasmus in Finland en een zomerschool in China. UHasselt heeft me goed voorbereid op de toekomst.
Twee maanden na mijn PhD begon ik als process engineer in een onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling (R&D), waar ik LPCVD-films (een chemische dampdepositietechnologie) ontwikkelde voor klanten. Mijn rol omvatte werken in cleanrooms ( een speciaal ontworpen werkomgeving met hoge zuiverhuid voor het produceren en testen van gevoelige producten), karakterisatie van films
en klantcontact. Nu ben ik principal engineer en manager van het LPCVD-team, waar ik acht process engineers leid. Tijdens mijn studie had ik niet gedacht dat ik ooit een team zou leiden, maar dat is vanzelf gegroeid. Mijn dagen zijn gevarieerd; ik presenteer onderzoeksresultaten aan klanten, volg teamprojecten en brainstorm over datamodellen, terwijl ik ook hands-on werk in de cleanroom.
Het TWIN-traject biedt een geweldige kans om te ontdekken hoe abstracte wiskunde wordt gebruikt om de natuur op fundamenteel niveau te beschrijven, van het wiskundig formalisme van de kwantummechanica tot de geometrische beschrijving van de zwaartekracht. Voor mij was het ontzettend interessant om mijn wiskundige kennis toe te passen tijdens de fysicavakken, wat me hielp om een beter inzicht te krijgen. Wiskunde en fysica vullen elkaar perfect aan, en ik raad het TWIN-traject aan iedereen aan die interesse heeft in beide vakken. Na de bachelor zijn er volop mogelijkheden. Zelf vervolg ik mijn weg met een dubbele master in wiskunde en theoretische fysica.
Bij UHasselt voelde ik me meteen welkom dankzij de joviale sfeer, kleine groepen en goede banden met professoren en studenten. De ondersteuning was een groot pluspunt. Ik leerde kritisch nadenken over wetenschappelijke vraagstukken en antwoorden formuleren. Na mijn bachelor had ik voldoende kennis om een master in het buitenland te starten. Nu volg ik 'Energy and Climate Physics' in Tromsø, Noorwegen, waar ik ook UHasselt-studenten mocht ontvangen tijdens hun poolexpeditie. Na mijn studie hoop ik hier in het noorden te werken.
Tijdens de laatste maanden van mijn opleiding had ik al een contract als epidemiologisch wetenschapper/data-analist bij Sciensano, waar ik analyses rond COVID-19 deed en beleidsbeslissingen ondersteunde. Nu werk ik aan mijn PhD aan de UGent, gericht op farmaceutische zorg en de preventie van kanker met focus op genetische aanleg. Dankzij de brede analytische vaardigheden uit mijn opleiding voer ik wetenschappelijk epidemiologisch onderzoek uit op grote cohorten en interpreteer ik de maatschappelijke impact van de resultaten.
Ik koos voor het TWIN-traject om een extra uitdaging aan te gaan en om niet te hoeven kiezen tussen wiskunde en fysica, zodat ik in beide vakken kon blijven groeien. Uiteindelijk heb ik na mijn bachelor voor fysica gekozen. Tijdens mijn master in deeltjesfysica kwam ik vaak in aanraking met theoretische vakken die geavanceerde wiskunde vereisten. Dankzij mijn TWIN-opleiding was ik daar al goed mee vertrouwd en kon ik op een hoger niveau deelnemen. Momenteel doe ik doctoraatsonderzoek in versnellerfysica bij DESY in Hamburg, waar ik experimentele en theoretische fysica combineer. Ik voel me goed voorbereid door mijn keuze voor het TWIN-traject, wat me een uniek en aantrekkelijk profiel voor mijn carrière heeft gegeven.
Ik koos voor fysica aan UHasselt vanwege de goede balans tussen experimenten en theorie. De labo’s sluiten perfect aan op de theorie, en het contact met de professoren is laagdrempelig. Tijdens mijn bachelor kreeg ik interesse in computationele fysica en nanofysica, wat ik verder kon verkennen in de Master in materiomics. Deze master, die chemie en fysica verbindt, verbreedde mijn kennis en gaf me unieke kansen, zoals een uitwisselingsprogramma in China. Dankzij de bedrijfsstage en masterthesis biedt de opleiding een sterke basis voor verdere carrièrekansen, zoals een doctoraat.
Na mijn studies begon ik met een postdoc aan de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen. Nu leid ik het team Market Risk Analysis & Quantification bij Belfius Bank, waar we tools en modellen ontwikkelen om marktrisico's te meten en volgen. De wiskundige uitdagingen uit mijn studie komen terug in mijn werk, waar natuurkundige modellen de basis vormen voor financiële derivaten. Mijn dagen bestaan uit het aansturen van teamleden, overleg met management, en samenwerking met modellers en traders.
Ik ben altijd van mening geweest dat je kansen in het leven moet grijpen. Het TWIN-traject aan UHasselt was zo'n kans. Dit uitdagende programma heeft mijn studiehouding versterkt, omdat ik zelfstandig grote hoeveelheden stof moest verwerken. Ik leerde mijn notities te structureren en overzicht te houden tussen vakken. Het hoge tempo vond ik prettig en hielp me mijn grenzen te verleggen. Daarnaast heeft het TWIN-traject mijn verdere studieloopbaan goed gefundeerd door de fysica- en wiskundekennis te combineren voor een toegepaste masteropleiding.
Wij leggen verantwoording af over de kwaliteit van ons onderwijs, zodat jij zeker weet dat wát je leert je écht van pas zal komen. Alle informatie hierover kan je terugvinden op deze pagina.
Of volg een proefles!
Je kan tijdens schoolvakanties of op bepaalde woensdagnamiddagen een echt hoorcollege bijwonen tijdens de openlesdagen.
Voor specifieke vragen over de opleiding kun je terecht bij Beatrix Engelen.
Wil je graag in contact komen met een student die Fysica studeert aan UHasselt? Onze Young Physics Ambassadors helpen je graag verder! Je kunt hen ontmoeten tijdens infodagen en evenementen, maar ook via e-mail al je vragen stellen. Hun contactgegevens vind je in de volgende alinea.