De Document Server is de institutionele repository van de Universiteit Hasselt. Deze databank werd opgestart in 2004 en bevat de publicatieoutput van de universiteit. Naast onderzoekspublicaties vind je er doctoraten, masterscripties en datasets, maar ook artistieke creaties en ontwerpen in terug.
De Document Server is het uitstalraam van het Open Access-beleid van UHasselt dat op 1 oktober 2016 van kracht werd. Alle UHasselt-auteurs laden sindsdien de auteursversie van hun peerreviewed publicaties op in de databank, maar ook andere vormen van output. De auteurs worden hierin ondersteund door de Universiteitsbibliotheek, die de repository beheert.
De Document Server is gekoppeld aan het onderzoeksmanagementsysteem van de universiteit. Het is een waardevol instrument dat het onderzoeksbeleid ondersteunt en wordt ingezet bij de evaluatie van onderzoekers en onderzoeksgroepen, en bij de verdeling van de financiële middelen. De universiteit maakt uiteraard ook van de Document Server gebruik om publicatieoverzichten te genereren, zowel op de website als ten behoeve van FRIS (Flemish Research Information Space), ECOOM (Expertisecentrum Onderzoek en Ontwikkelingsmonitoring) en VABB (Vlaams Academisch Bibliografisch Bestand).
In 2019 werd een volledig vernieuwde invoermodule gelanceerd die het mogelijk maakt om automatisch een beschrijving te genereren. Auteurs voeren een pdf van hun publicatie of een identificatienummer (DOI, WoS nummer, PubMed ID or ArXiV ID) in om automatisch heel wat metadata te genereren (publicatietype, publicatiedatum, titel, tijdschriftinformatie, auteursnamen, trefwoorden, abstract...). De onderzoeker hoeft enkel het bestand na te kijken en de nodige administratieve gegevens aan te vullen. De kwaliteitscontrole op de data blijft een taak van de Universiteitsbibliotheek. De beschrijvende en administratieve metadata en ook de toegankelijkheid, worden er grondig gecontroleerd.
De gebruikersinterface werd daarnaast opgefrist met extra mogelijkheden voor publicatielijsten van personen en diensten en exportfuncties naar reference managers en rapportformaten (FWO en VABB).
Ga naar de website van de Document Server en klik op Submit in de navigatiebalk.
Nadat je publicatie succesvol is ingevoerd in het DSpace-systeem, controleert de Universiteitsbibliotheek de kwaliteit van de metadata. Je wordt via e-mail op de hoogte gebracht van zodra jouw publicatie goedgekeurd is, of indien er om één of andere reden een probleem is.
De Universiteitsbibliotheek stelde enkele video's samen waarin de verschillende mogelijkheden om een publicatie in de Document Server in te voeren, kort worden uitgelegd:
Opgelet:
Om je wetenschappelijke output in de Document Server in te dienen, moet je inloggen met je UHasselt-medewerkergegevens en klikken op 'new submission'.
Controleer je publicatielijst op je Wie-is-Wie-pagina om te voorkomen dat je een item dubbel indient. Publicaties en creaties met meer dan één UHasselt-auteur moeten slechts één keer worden ingediend.
Volg de stappen die worden uitgelegd in de volgende video.
Enkele aandachtspunten:
Volg de stappen die worden uitgelegd in de volgende video.
Enkele aandachtspunten:
Volg de stappen die worden uitgelegd in de volgende video.
Om je Document Server-publicaties gemakkelijk naar je ORCID-profiel te exporteren, moet je ervoor zorgen dat ORCID is toegevoegd aan je Academisch Dossier en dat je de juiste rechten toekent aan UHasselt. Raadpleeg hiervoor de volgende handleiding.
De applicatie om je publicaties vanuit de Document Server te exporteren naar je ORCID-profiel vind je in je Academisch dossier. Klik in de linkernavigatiebalk op Dossier Onderzoek en selecteer “Researcher identifiers”.
Voor het versturen van je publicaties naar ORCID heb je twee opties:
Je kan je keuze op elk gewenst moment wijzigen.
Standaard staat de keuze ingesteld op de manuele optie (Let me select the publications I want to push to ORCID). In dat geval moet je zelf expliciet aangeven welke publicaties doorstromen naar ORCID:
Kies je voor de automatische optie (Always push my publications to ORCID), dan stuur je al je toekomstige publicaties zonder uitzondering door naar ORCID. Bij het opslaan van deze optie, krijg je via een pop-up de keuze wat er met je eerder geregistreerde publicaties moet gebeuren:
Deze lijst bevat de publicaties die reeds naar ORCID werden verstuurd.
Op de pagina UH-Richtlijnen voor publicaties vind je instructies over hoe je je UHasselt-affiliatie correct kunt vermelden.
Daarnaast vind je er ook informatie over de publicatiecategorieën van UHasselt, researcher identifiers en hoe je ervoor kunt zorgen dat je onderzoeksoutput wordt gevalideerd door ECOOM.